Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Դեմիրճյանը մշտապես որոնումների մեջ է եղել, ելքեր է փնտրել իր ազգի համար ստեղծված բարդ կացությունից»

«Դեմիրճյանը մշտապես որոնումների  մեջ է եղել, ելքեր է փնտրել իր ազգի համար ստեղծված բարդ կացությունից»
12.03.2017 | 16:13

Գրականության և արվեստի թանգարանում տեղի ունեցան գիտաժողով և ժամանակավոր ցուցահանդեսի բացում՝ նվիրված Դերենիկ Դեմիրճյանի ծննդյան 140-ամյակին:
Ցուցահանդեսի նյութերը ներկայացնում են Դերենիկ Դեմիրճյանի կենսագրության, ստեղծագործության ուշագրավ, նորահայտ էջերը, ինչպես և գրողի տուն-թանգարանի գործունեությանն առնչվող նմուշներ: Գիտաժողովի ծրագրում ներառված էին զեկուցումներ, որոնք վերաբերում են Դերենիկ Դեմիրճյանի կյանքի և ստեղծագործության տարաբնույթ դրսևորումներին։


ԳԱԹ թատերական բաժնի վարիչ ՆԱԻՐԱ ՇԱՀՎԱԼԱԴՅԱՆԻ զեկուցումը նվիրված էր Դեմիրճյանի թատերագիտական հայացքների ուսումնասիրությանը: Բանախոսը նշեց, որ հայ թատրոնին և դրամատուրգիային մեր գրողներից շատերն են անդրադարձել` Պերճ Պռոշյանը, Գաբրիել Սունդուկյանը, Հովհաննես Թումանյանը, Վրթանես Փափազյանը, Ալեքսանդր Շիրվանզադեն, Հովհաննես Հովհաննիսյանը, Մուրացանը, սակայն այս շարքում, դրամատուրգիական և բեմական արժեքի ըմբռնման տեսանկյունից, Դերենիկ Դեմիրճյանն առանձնանում է. «Դեմիրճյանը լավ է պատկերացրել դրամատուրգիայի և թատրոնի առանձնահատկությունները, և այդ իմացությունը դրսևորվել է ոչ միայն գրողի դրամատիկական երկերում, այլև քննադատական, հրապարակախոսական հոդվածներում, նաև՝ զեկույցների, ելույթների ու քննարկումների ժամանակ: Լևոն Քալանթարի, Արմեն Գուլակյանի, Վարդան Աճեմյանի, Վաղարշ Վաղարշյանի, Մկրտիչ Ջանանի, Վահան Թոթովենցի, Տիգրան Հախումյանի հետ Դեմիրճյանը մշտապես մասնակցել է ներկայացումների քննարկումներին»: Ն. Շահվալադյանի բնորոշմամբ` Դերենիկ Դեմիրճյանի դատողությունները` բեմական խոսքի, բնավորության, գրական հիմքի, խաղային տարերքի, չափի մասին, քննում են դերասանի արվեստի բնույթը, հարստացնում թատերագետի, դրամատուրգի տեսական գիտելիքները, գործնականում օգնում դերասանին, ռեժիսորին հմտանալու մասնագիտության մեջ. «Դեմիրճյանը հայտնի է որպես պոետ, արձակագիր, դրամատուրգ, հրապարակախոս: Չի խոսվել նրա թատերագիտական հայացքների մասին, որը մեկ քննախոսությամբ ամփոփել հնարավոր չէ: Թեման ծավալուն է և բազմակողմանի ուսումնասիրություն է պահանջում»:


Կինոգետ, արվեստագիտության թեկնածու, ԵԹԿՊԻ-ի դոցենտ ՍԻՐԱՆՈՒՅՇ ԳԱԼՍՏՅԱՆՆ անդրադարձավ դեմիրճյանական էկրանավորումներին: «Քաջ Նազար» թատերգության էկրանավորման առնչությամբ նշեց, որ ինչպես հայ ժողովրդի ստեղծած հեքիաթը, այդպես էլ Դեմիրճյանի համանուն պիեսը բոլոր ժամանակների համար է և ինչ-որ իմաստով` աշխարհի գրեթե բոլոր իշխանավորների մասին. «ՈՒստի, հատկապես Դեմիրճյանի այս գործի արդիականությունն ակնհայտ է և մեր օրերում: Պատահական չէ, որ 2014-ին այն իրեն հատուկ ազատ-փորձարարական ոճով նկարահանեց Արմեն Ռոնովը»: «Քաջ Նազարը» էկրանավորել է Ամասի (Համասի) Մարտիրոսյանը` 1940 թվականին: Ստալինյան ռեպրեսիաների դաժանագույն շրջանում գործին անդրադառնալու նրա համարձակությունը և, առհասարակ, ֆիլմի հայտնվելու փաստը կինոգետը ապշեցուցիչ է համարում, ընդգծում է նաև, որ ռեժիսորի հետ, սցենարի վրա աշխատել է նաև երկի հեղինակը` Դերենիկ Դեմիրճյանը: Ս. Գալստյանը խոսեց նաև «Պույ-պույ մուկիկը» չափածո հեքիաթի անիմացիոն տարբերակի մասին, որը 1971-ին նկարահանել է Ռաֆայել Բաբայանը, և Դեմիրճյանի մեկ այլ ստեղծագործության մասին, որը կարող էր էկրանային կյանք ունենալ, սակայն սկսվում է, կինոգետի բնորոշմամբ, խորհրդային կինեմատոգրաֆիայի ամենատխուր փուլերից մեկը` «սակավաֆիլմության» շրջանը, Մոսկվայից հաղորդում են, որ միութենական բոլոր ստուդիաների արտադրական պլանը խիստ կրճատվելու է, իսկ Վարդան Մամիկոնյանի մասին ֆիլմի աշխատանքները դադարեցվելու են:


Գրականագետ, բ. գ. թ., դոցենտ ԱՆԻ ՓԱՇԱՅԱՆԸ, խոսելով Դերենիկ Դեմիրճյանի արձակի ռիթմի մասին, նշեց, որ Դեմիրճյանի արձակը խիստ ինքնատիպ տիրույթ է հայ գրականության համապատկերում, որտեղ առանձնանում են ոչ միայն պատմողը կամ պատմվողը, այլ նաև պատկերների կյանքը, ավելի ճիշտ՝ ռիթմականությունը: «Քննելով Դեմիրճյանի ստեղծագործությունների ռիթմը՝ կարելի է տարբերել և հակադրել դրանք միմյանց: Իրենց ռիթմական պատկերով հակադրվում են ոչ միայն առանձին ստեղծագործություններ, այլև հերոսներ, բնության փոփոխություններ, ձայներ, բույրեր, պատումային իրադրություններ: Հստակ տարբերություն կարելի է տեսնել, ասենք, «Գիրք ծաղկանց» վիպակի և «Ավելորդը», «Սեփականություն», «Խանութպան», «Իրեր», «Չարգյահ» պատմվածքների ռիթմերի միջև: Եթե «Գիրք ծաղկանց»-ում և «Ավելորդ»-ում իշխում է անկանոն և անհանգիստ շնչառությամբ ռիթմը, ապա «Սեփականություն» պատմվածքում՝ հանգիստ և խաղաղ ընթացքը, չնայած այստեղ էլ տեղի են ունենում ոչ պակաս դրամատիկ իրադարձություններ»:


Պատմ. գիտ. թեկնածու, դոցենտ, ՀՀ ԳԱԱ պատմության ինստիտուտի ավագ գիտաշխատող ՀԱՄՈ ՍՈՒՔԻԱՍՅԱՆՆ ասաց, որ խորհրդային վարչակարգի օրոք Դերենիկ Դեմիրճյանը խուսափել է դաշնակցությանն անդամակցելուց և Հայաստանի Առաջին Հանրապետության շրջանում իր ծավալած գործունեության մասին բարձրաձայնելուց, սակայն վերջին տարիներին հայտնաբերված փաստաթղթերը նոր լույս են սփռում այս հարցերի վրա: «Դ. Դեմիրճյանի հասարակական-քաղաքական գործունեության հաջորդ դրվագը, որը դուրս է մնացել նրա գիտական կենսագրությունից, վերաբերում է 1918 թ. մայիսին Երևանում նրա իրականացրած գործունեությանը: Հայության համար բախտորոշ այդ օրերին, երբ մեկ բռունցք դարձած հայությունը Սարդարապատում, Բաշ-Ապարանում և Ղարաքիլիսայում կենաց ու մահու պայքար էր մղում թուրքական բանակների դեմ, Դ. Դեմիրճյանն այն գործիչների թվում էր, որ հրապարակային ելույթներով հաղթական մարտերի էր կոչում հայ զինվորներին ու աշխարհազորայիններին: Այս փաստի մասին առաջին անգամ մեզ հայտնել է գրողի զարմիկ, պ.գ.դ. Վ. Հ. Մելիքյանը»,- ասաց բանախոսը:


«1915 թվականի Հայոց ցեղասպանության թեման տարատեսակ դրսևորումներով արծարծվել ու արծարծվում է հայ, ինչպես և օտարազգի բազմաթիվ գրողների ստեղծագործություններում: Նրանցից մեկն է Դերենիկ Դեմիրճյանը»,- ասաց Դերենիկ Դեմիրճյանի տուն-թանգարանի վարիչ ԿԱՐԻՆԵ ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ, նշելով, որ «Ավելորդը», «Ժպիտը», «Աստծո տանը», «Գիրք ծաղկանց» պատմվածքներում Դեմիրճյանը գրում է Հայոց ցեղասպանության, հայ ժողովրդի հարկադրյալ տեղահանության, դժնի քարավանաերթերի, ապրած արհավիրքի թողած հոգեբանական ծանր հետևանքների, ապագան վերակառուցելու դժվարին ճիգերի, վերապրումի անխուսափելիության մասին՝ առանց հիշատակելու կոնկրետ տարեթիվ, տեղանք և առանց գործածելու «ցեղասպանություն» եզրույթը, իհարկե, քանի որ այդ եզրույթի ծնունդն առավել ուշ ժամանակներին է վերաբերում, քան գրվել են Դեմիրճյանի այս ստեղծագործությունները: Կ. Ռաֆայելյանը նշում է նաև, որ կյանքի վերջին տարիներին հայության ճակատագրի, նրա դեմ գործվող դավադրությունների և դրանցից ելք որոնելու թեմաները Դեմիրճյանին մղել են դեպի փաստագրության ժանրը. «Դատողություններ Ղարաբաղի և Նախիջևանի հարցի շուրջ» ուսումնասիրության մեջ նա իր սթափ տրամաբանությամբ գուժում է, որ 1915-ի ցեղասպանության աշխարհագրությունը չի սահմանափակվում Արևմտյան Հայաստանով: Ի տարբերություն ցեղասպանության թեմայով գրված գեղարվեստական երկերի՝ գրողն այս դեպքում հեռու է հուսադրելու մտադրություններից»:

Ամփոփելով իր խոսքը` Կ. Ռաֆայելյանն ասաց, որ Դեմիրճյանը մշտապես որոնումների մեջ է եղել, ելքեր է փնտրել իր ազգի համար ստեղծված բարդ կացությունից: Եվ այդ ելքերը նախանշող յուրատեսակ գաղտնագիր-բանալիներ է տվել իր ավանդած ստվար էջերում:
Զեկուցումներով հանդես եկան նաև ՀՀ ԳԱԱ թղթակից անդամ, բ. գ. դ., պրոֆեսոր ԱԵԼԻՏԱ ԴՈԼՈՒԽԱՆՅԱՆԸ («Գիրք ծաղկանցը» և հայ միջնադարյան գրականությունը»), բ. գ. դ., պրոֆեսոր ԺԵՆՅԱ ՔԱԼԱՆԹԱՐՅԱՆԸ (դարձյալ Դերենիկ Դեմիրճյանի «Երկիր հայրենի» դրամայի մասին), բ. գ. դ. ՄԱՐԳԱՐԻՏ ԽԱՉԱՏՐՅԱՆԸ («Դատաստան» դրամայի մեկնության փորձը):


Միջոցառումը կազմակերպել է Դերենիկ Դեմիրճյանի տուն-թանգարանը՝ գրականության և արվեստի թանգարանի հետ համատեղ:

Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 2793

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ